24.12.- Christmas Eve v Austrálii

Vánoční svátky, tj. Christmas Eve (24.12.) a Christmas Day (25.12.) jsem strávila s Mattem, jeho rodinou. Pro mě to byl hodně netradiční způsob trávení vánočního období...ba dokonce musím přiznat, že to pro mě Vánoce ani nebyly, ač jsem dostala nějaké dárky. Abych se ale cítila jako o Vánocích, k tomu vůbec nepotřebuji dárky ale vánoční tradice, hřejivou chvilku strávenou s rodinou a dobrou večeři. Hodně věcí z toho jsem letos postrádala. Upekla jsem alespoň perníčky na zobačku, na vánoční stromek a vyrobila tři perníkové stromečky. Mattovi mé perníčky tak chutnaly, že po jedné várce, kterou jsem zprvu pekla v apartmanu jejich rodičů, jsem pekla ještě dvě várky navíc (tudíž dohromady jsem měla perníky z 1,5 kila mouky). Pokoušela jsem se i upéct vánočku, ale ta se mi bohužel moc nepovedla nejspíš díky mouce, která nebyla polohrubá, ale spíše hrubá. Polohrubou mouku tu nejspíš nemají.

24. 12. jsem po poledni jela s Mattem k jeho rodičům a pomáhala jim s přípravou vánoční večeře. Hodně mě překvapilo, že v kuchyni velmi dobře pomáhal i Mattův taťka (Mike). Nedalo mi to a zeptala jsem se mamky (Lyn), zda jí Mike pomáhá každý rok s připravou večeře o Vánocích. Ona mi však řekla, že on pomáhá po celý rok...a záhy se mě zeptala, zda mi Matt nepomáhá (?). Právěže pomáhá, což je pro většinu českých žen zázrak, že se chlap podílí na "ženských pracích". Prý se většina australských chlapů podílí na chodu domácnosti a neexistuje nic jako "ženská práce". A tak Matt stejně jako jeho táta umí vařit, uklízet, žehlit, prát...prý je to normální. Zpět ale k Vánocům...

Po přichystané večeři jsem čekali na další příchozí. Přišly dvě Mattovy kamarádky Elise a Sarah, které jsou považovány za součást rodiny. Ty přichystaly vánoční stůl, který dle mého stylu byl hodně divokých barev, bez jednotného stylu, přeplácaný a musím přiznat, že i hodně kyčovitý. Na stole byly finálně poházené čokoládové mince a bonbony. Na to, že Australani mají domy vybavené stroze a mají rádi krásu jednoduchosti, tak Vánoce slaví opravdu kýčovitě (i když ne zase tak, jako třeba v Americe). Nebylo to o tom, že by odvedly špatnou práci, ale o tom, co za výzdobu Lyn koupila. A myslím si, že hodně barevné Vánoce mívají hlavně kvůli dětem Mattovy sestry. Mé oko trochu trpělo, ale přežilo to :-)

Pak se přišli Mattovi prarodiče a jeho sestra Karen s rodinou (manželem a čtyřmi dětmi). Později se ještě dostavila Mattova teta.
Což mě překvapilo hodně bylo rozbalování dárků před večeří kolem 5 hodiny. Matt si sedl ke stromku a četl dárky pro koho a od koho jsou. Jeho neteř předávala dárky jejich novým majitelům. Dárky se rozdávaly a rozbalovaly jednotlivě po sobě, takže všichni mohli vidět, kdo co dostal. To se mi líbilo. Celkem hodně mě dojalo, když se děti po rozbalení dárků od rodičů a prarodičů sebraly a šli jim jednotlivě poděkovat a objali se s nimi. Bylo to moc pěkné. Já taky dostala poměrně dost dárků...nic jsem neočekávala a ani jsem nic od nikoho nechtěla....ale stalo se. Od rodičů Matta jsem dostala veliký deštník, který jsem měla v plánu si koupit, protože paraplátko, které jsem si dovezla z ČR je na bořky v Brisbane na prdinec. Dále od jeho mamky DVD Ice Age a Flubber pro zlepšení angličtiny a obrovský bílý ručník, od taťky krásnou dárkovou sadu mýdla a malého tělového krému. Od Mattových prarodičů jsem dostala přání k Vánocům a 50 dolarů (jako všichni ostatní). Od tety jsem dostala voňavku a tři čokoládové bonbony. Matt nám věnoval výlet do Syney přes čtyři dny, který nás čeká přesně za měsíc, set spodního prádla...a potápění se žraloky, které jsme si vybraly minulý týden. A od spolubydlícího, se kterým s Mattem sdílíme jeden apartmán, jsem dostala knížku s anglickým slangem.

Po dárcích jsme se vrhli na vánoční večeři, která se skládala ze samostatně připraveného kuřecího, hovězího a vepřového masa, vařené zeleniny (květák se sýrem, brokolice, mrkev, fazulky), pečené brambory a brusinková omáčka nebo kondenzovaná jablka k masu. Člověk si mohl při večeři naložit kolik čeho chtěl. Nebylo to ale jednotné jídlo...bylo to něco, jak se vidí v amerických filmech, že si lidi přes velký stůl - v našem případě stůl o 15ti lidech - posílají mísy s jednotlivými ingrediencemi. U talíře měl každý papírový bonbón, jak mívají Angličani ve zvyku. Uvnitř byla papírová koruna na hlavu, umělohmotná jednoduchá drobná píšťalka a kousek papírku s vtipem a nějakou zajímavostí v angličtině. Nechápu, nač ten zvyk bývá...ale budiž. Po vydatné večeři následoval dezert...vánoční pudink (buchta s teplým pudinkem a vanilkovou zmrzlinou)...a po té ještě byly k zobnutí malá cukroví po domácku dělané Mattovou kamarádkou.

Po večeři jsme ještě nějakou dobu zůstali a pak se rozprchly domů. Byli jsme napráskaní jako vepříci před porážkou. Obzvlášť Matt to přehnal s perníčkama před večeří...div, že se domů nekoulel :-D

Žádné komentáře: